Tuesday, February 12, 2008

Kejutan di Kota Bharu - Berita Harian, Malaysia



Kejutan di Kota Bharu
Oleh Farihad Shalla Mahmud






Finalis ABPBH2007 terharu dengan sambutan hebat peminat negeri Cik Siti Wan KembangKUNJUNGAN kali pertama rombongan finalis dan krew Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2007 (ABPBH07) ke negeri Kelantan Darul Naim, Sabtu lalu mencatat kenangan terindah buat semua apabila di sambut dengan penuh meriah oleh penduduk negeri terbabit.Hilang rasa penat selepas seharian berada di dalam perut bas dan menempuh perjalanan yang panjang sebaik saja melihat senyuman dan keramahan peminat dari negeri Cik Siti Wan Kembang ini ketika menyambut kedatangan kami ke pusat membeli belah KB Mall, di Kota Bharu yang menjadi lokasi pertama siri promosi jelajah ini diadakan.Keriangan jelas terpancar di wajah mereka apabila melihat artis kesayangan yang selama ini hanya mampu dilihat di kaca televisyen atau di dada akhbar dan majalah kini menjelma di hadapan mata mereka. Tidak dapat digambarkan betapa seronok dan terujanya mereka bertemu dengan finalis seperti Anuar Zain, Sheila Rusly, Fara Fauzana, Mila, Diddy, Pierre Andre, Bard R1, Zul Yahya, kumpulan Sofaz, Rabbani dan Jinbara. Lenyap sudah debaran yang sebelum ini bersarang di jiwa gara-gara bimbangkan bagaimanakah bentuk sambutan yang diterima memandangkan ini adalah kali pertama siri jelajah promosi acara penuh berprestij ini diadakan di Kelantan.
Lebih menarik lagi, acara ini disaksikan lebih 5,000 pengunjung yang sudah pun memenuhi kompleks itu sejak jam 1 tengah hari lagi walaupun persembahan sebenar hanya di mulakan dua jam kemudian.Membuka tirai persembahan, penyanyi cilik, Ikhwan diundang menyampaikan lagu Mentera Semerah Padi yang pernah dipopularkan M Nasir. Bagaikan meminjam semangat lagu itu, acara yang memakan masa selama hampir empat jam itu cukup bersemangat dengan kesetiaan yang ditunjukkan pengunjung petang itu.Sebaik Ikhwan mengundurkan diri, pentas sederhana besar itu diambil alih tiga pengacara sensasi yang memang ditugaskan menggamatkan suasana. Bayangkan bagaimana pengacara bermulut bertih jagung, Sheila Rusly dan bekas pemenang kategori Pengacara Wanita Popular, Fara Fauzana bertemu empat mata? Jawapannya, memang kecoh dan boleh runtuh pentas jadinya.Ada saja idea mereka untuk mengenakan penonton.
Dan, Sheila membuktikan bahawa perubahan dari segi imej iaitu tampil mengenakan tudung bukan halangan untuk dia terus menghiburkan peminat dengan lawak jenaka selambanya itu. Dan diakui, bukan saja semakin jelita tetapi Sheila juga semakin selesa dengan imej barunya itu.Walaupun penyanyi wanita tidak dibenarkan membuat persembahan, namun itu bukan halangan kepada Mila menghiburkan peminat yang selama ini begitu setia menyokongnya. Kemunculannya walaupun sekadar mengendalikan segmen peraduan sudah cukup mengubat kerinduan peminat yang kepingin melihat wajahnya dari dekat.
Begitu juga dengan Pierre dan Zul. Walaupun tidak membuat persembahan namun mereka tetap diberi peluang sama rata seperti penyanyi lain untuk muncul di atas pentas sambil mempromosikan diri mereka ataupun memancing undi peminat dari pantai Timur ini.Kemunculan finalis AF4, Diddy membawakan lagu Hilang dan Lena juga mendapat sambutan luar biasa dari peminat. Paling melucukan ada di antara mereka sanggup menunggu di luar bas semata-mata untuk melambai dan merakamkan foto penyanyi tinggi lampai ini.
Kehadiran penyanyi kacak dan bersuara mantap, Anuar Zain turut mencuri tumpuan penonton. Seperti biasa sebaik saja lelaki ini muncul di atas pentas, laungan serta jerit sorak penonton yang datangnya dari penonton wanita menguasai suasana.
Acara petang itu menjadi lebih gamat apabila dua kumpulan yang bersaing dalam kategori Artis Berkumpulan/Duo popular tampil membuat persembahan. Malah, sewaktu mereka membuat persembahan, penonton bagaikan terpaku melihat persembahan ala lepas geram dari kedua-dua band terbabit.Selain dihiburkan dengan nyanyian, peminat juga berpeluang memenangi hadiah menerusi kuiz yang disediakan penganjur. Orang ramai juga kelihatan berpusu-pusu membeli pelbagai barangan cenderahati yang dijual bersempena edisi khas ABPBH07 seperti baju T berkolar dan berkolar bulat, topi dan tali penyandang.
Pujian sewajarnya diberikan kepada peminat di sini kerana sikap ‘sporting’ mereka yang tidak kisah membuat apa saja demi menghidupkan suasana menjadikan acara yang memakan masa hampir empat jam itu tidak membosankan.

No comments: