Monday, January 28, 2008

BIAR IKHLAS - Cyberita (Singapore)

BIAR IKHLAS
Anuar Zain sanggup keluar duit sendiri untuk lihat industri rakaman terus berkembang
Oleh Hanim Mohd Saleh (Berita Harian-Sabtu 26 Januari 2008)

WALAUPUN dah lama mengenali Anuar Zain sebagai antara artis lelaki terbaik di rantau ini, terus terang, saya sebelum ini bukan peminatnya.

Kenapa?

Mungkin kerana lagu-lagunya sebelum ini terlalu bersifat 'me- nunjuk-nunjuk' kehebatan vokal- nya yang mampu menembusi pelbagai tahap nada lagu. Lagu-lagu- nya pula terlalu banyak yang bernada tinggi.

Namun menyaksikan persembahan Anuar secara 'live' dalam konsert Suara Hati bagi pungutan Tabung Amal Aidilfitri siaran Suria minggu lalu, mengubah tanggapan itu.

Dengan penampilan yang cu- kup sederhana dan kemas, beliau berdiri di atas pentas, melahirkan seluruh jiwanya dengan tarikan suara yang cukup ikhlas kedengarannya. Tiada lagi sifat 'keterlalu- an' dalam persembahan vokalnya. Hebat dan terkawal.

Lebih daripada itu, menyelami setiap rakaman muzik yang terda- pat dalam album terbarunya, saya melihat kesungguhan Anuar memastikan setiap inci rakaman album itu dihasilkan dengan bunyian terbaik.

Tak dapat saya bayangkan ringgit yang mencurah daripada poketnya sendiri untuk membayar para pemain string bagi setiap lagu yang dimainkan, bukan menggunakan synthesiser yang dirakamkan dulu dalam komputer.

Kesungguhannya ini seharus- nya lebih diperkatakan berban- ding dengan kontroversi beliau menggunakan lebih ramai penggubah Indonesia (bagi tujuh lagu) dan hanya tiga penggubah Malaysia yang sedikit sebanyak memba- yangi mutu sebenar album tersebut. Lagu Lelaki Ini, Bidadari, Teman Terulung dan Kau Bunga Cintaku kesemuanya mempunyai su- sunan muzik yang cukup halus dan terperinci.

Ketika ditemui selepas ranca- ngan, Anuar berkata segala berita negatif mengenai pemilihan penggubah Indonesia serta kes mahkamah yang membabitkan tuntutan saman syarikat Syncrosound terhadapnya kerana melanggari perjanjian kontrak tidak menjejas penjualan album itu. Kes itu bagaimanapun dibatalkan kerana pihak pendakwa didapati tidak bersedia untuk meneruskan tuntutan.

'Saya tak pernah kata saya le- bih gemar penggubah Indonesia. Sebenarnya saya undang penggubah dari Singapura, Malaysia, Indonesia dan Filipina untuk buat lagu untuk saya.

'Ternyata, pihak Indonesia begitu cepat memberi respons berban- ding yang lain,' kata penyanyi berusia 35 tahun itu.

Apabila ditanya mengapa beliau berani menghasilkan album baru sedangkan kebanyakan syarikat rakaman Malaysia hanya mengeluarkan album kompilasi sejak dua tahun lalu, Anuar berkata beliau mahu melihat industri rakaman terus berkembang.

'Kita harus ikhlas dan percaya dengan kemampuan artis-artis kita. Kita perlu sentiasa ada album baru yang segar agar industri terus berkembang.

'Kalau semua pihak hanya berani mempertaruhkan album kompilasi, industri akan suram dan boleh mati perlahan-lahan. Apabila terlalu banyak album kompilasi, masyarakat yang dahagakan pembaharuan akan mula mencari artis luar.

'Nak salahkan siapa kalau orang ramai tak sokong artis sendiri yang hanya keluarkan album kompilasi,' kata penyanyi tersebut.

Anuar terus tersenyum biarpun soal perbelanjaan yang dikeluarkannya sendiri untuk album itu diungkitkan. Berapa jumlahnya, biarlah rahsia, kata adik penyanyi Ziana Zain ini.

'Untuk menghasilkan mutu yang kita mahukan, terpaksalah berdikari dan berani keluar duit sendiri. Apabila kita bayar sendiri produk itu, kita boleh kawal setiap aspek rakaman.

'Tak mengapa saya banyak keluar duit, kerana saya tahu produk yang bagus dan ikhlas akan memberi pulangan baik dalam jangka masa panjang,' tambah beliau.

Sememangnya, album yang bertajuk Anuar Zain itu lebih mahal daripada harga pasaran biasa (antara $18 dengan $20), tetapi de- ngan mutu albumnya, wang dibelanjakan memang berbaloi.

No comments: