Wednesday, November 14, 2007

Berita Harian Singapura - 8 Nov

cyBerita: Lelaman Internet Berita Harian Singapura.

Ekstra!


REVIU ALBUM ANUAR ZAIN
Tarikan vokal mendayu
By Freda Hassan Penulis Sambilan


PESANAN penyanyi lelaki popular Anuar Zain menerusi kulit album terbarunya berjudul Anuar Zain cukup menarik perhatian saya ketika membelek-belek albumnya, baru-baru ini.
Pesan Anuar: 'Nikmati muzik tanpa ada rasa pre- judis.'
Buah tangan terbaru yang memang dinanti-nantikan peminatnya itu diterbitkan sendiri oleh Anuar Zain Network, edaran Universal Music.
Penulis difahamkan, Shahrul Anuar Zain atau lebih dikenali dengan nama Anuar Zain mengambil masa selama lima tahun untuk menyiapkan album terbaru berjudul Anuar Zain ini.
Album Anuar Zain berkonsepkan pop memuatkan sepuluh lagu termasuk single pertamanya - Lelaki Ini, I'm The Lucky One, Ketulusan Hati, Tinggalkan Aku, Kau Bunga Cintaku, Tak Lelah, Ha- nya Milikmu, Bidadari, Jangan Pernah Lagi dan Teman Terulung.
Sebanyak tujuh lagu adalah ciptaan komposer Indonesia sementara ba- kinya adalah hasil nu- kilan komposer Malaysia seperti Azalea, Sharon Paul dan Omar K.
Tidak dinafikan, pemilihan lagu-lagu daripada komposer Indonesia seperti Numata, DJ Sumantri, Andririanto, Irwan Simanjuntak dan Tohpati menyuntik kesegaran dan kelai- nan dalam album solo Anuar kali ini.
Keunggulan kompo- ser-komposer itu terbukti kerana mereka sendiri pernah menghasilkan lagu untuk artis popular Indonesia seperti Kris Dayanti, Rossa, Glenn, Marcell dan Ruth Sahanaya.
Bahkan Anuar Zain dalam akhbar Harian Metro, baru-baru ini berkata: 'Saya mendapatkan khidmat komposer dari seberang hanya sekadar mencari kepuasan dalam berkarya.
'Kali terakhir saya menghasilkan album pada 2002 dan untuk menanti kelahiran album ini, saya harus menunggu lima tahun.
'Saya mendapatkan khidmat komposer Indonesia kerana mahu menghasilkan yang terbaik.'
Single pertamanya berjudul Lelaki Ini masih menguasai carta-carta radio seluruh Malaysia dan Ria sehingga kini.
Lagu ciptaan tiga komposer Indonesia, Numata (Inu, Mhala dan Tantra), ini kekal menjadi sebutan di kalangan penggemar muzik pop meskipun ia merupakan kemasukan baru untuk carta-carta radio tersebut.
Bersandarkan kekuatan vokal anak kelahiran Merlimau, Melaka ini yang tiada kecacatannya, anda harus menghayati lagu berjudul Ketulusan Hati ciptaan Numata.
Cukup mendayu tarikan vokal Anuar Zain untuk lagu ini dengan iri- ngan piano oleh Tantra sehingga mampu membuai perasaan pendengar yang berjiwa sentimental.
Bagi yang menggemari lagu rancak pula, lagu keratan empat berjudul Kau Bunga Cintaku susunan Irwan Simanjuntak pula sesuai untuk pende- ngaran santai.
Teman Terulung cip- taan Azalea dari Malaysia pula memiliki melodi yang cukup indah.
Rugi rasanya jika anda tidak memiliki album yang berkualiti ini.

No comments: